Melita Pavšič Levpušček
Voditeljica programa
Glavni trg v Cerknem je včeraj popoldne ponovno oživel z osrednjo pustno prireditvijo, na kateri Pusta z branjem obtožnice obsodijo na smrt. Pust, ki predstavlja zimo in vse slabo, kar se je zgodilo v zadnjem letu, mora simbolično umreti, da bi v deželo priklicali pomlad in dobro letino. Pustna obsodba, ki jo vsako leto na pustno nedeljo pripravlja Društvo Laufarija Cerkno, je pustni običaj, ki po mnenju strokovnjakov izhaja še iz poganskih obredov, cerkljanski laufarji pa sodijo med najbolj prepoznavne šemske skupine na Slovenskem.
Cesarsko kraljeva sodnija je tudi na včerajšnji pustni obsodbi Pusta javno obtožila za vse neumnosti, pregrehe, nadloge, nezgode, ki so se zgodile od prejšnjega pusta sem na Cerkljanskem ter v bližnji in daljni okolici, za slabo vreme, politične zdrahe in domače razprtije lokalno in globalno. Pustnaobsodba,kalamuon, napisana in prebrana v cerkljanščini, je bila znova zelo obsežna in Pustu ni prizanašala. Tako kot vsako leto je tudi tokrat hudomušno, skozi prizmo satire in humorja izpostavilanekatere dogodke v Cerknem, Sloveniji in tudi drugod po svetu, z njo pa je pustna sodnija znova nastavila ogledalo kraju, njegovim ljudem, ožji in širši okolici. Predvsem za domačine je to glavna tema pred in popustnih pogovorov, kar vsebino obtožnice in Laufarijo ohranja aktualno tudi v današnjem času.
Pust je bil v prisotnosti celotne laufarske družine in občinstva tudi na včerajšnji pustni obsodbi v Cerknem spoznan za krivega in obsojen na smrt. Usmrtitev pusta se bo po tradiciji zgodila na pusni torek, ko bodo laufarji že dopoldne v Cegovnici, kjer imajo svojo “posest”, odkopali že lansko leto zakopan bot,drvarsko kladivo, popoldne pa se bodo zopet vsi v sprevodu odpravili na Glavni trg, kjer bo Cesarsko kraljevi sodnik ponovno prebral obtožnico. Ko bo porota Pusta spoznala za krivega, ga bo sodnik ponovno obsodi na smrt, Ta star pa bo izvršil eksekucijo z udarcem Pusta z botom po glavi.Pusta bodo Ta tirjesti odpeljali na lesenem vozu, zadnje dejanje Pustovega življenja pa se bo zaključilo z žalostno-veselo pesmijo Ta kapcinarsko, ob kateri se laufarji najprej od žalosti mečejo po tleh, v veselem delu pa skačejo v zrak, kar izraža hkrati žalost in veselje ob koncu laufarije v Cerknem.
Nosilec laufarske tradicije v Cerknem ostaja fantovska skupnost, ki skrbi za ohranjanje običaja v čim bolj izvirni obliki, za obnovo kostumov in naličij. Larfe, obleke in pripomočki niso bili nikdar last posameznika ali družine, temveč „laufarske skupnosti“. Ukoreninjenost tradicije je globoka, kot je močna sporočilnost cerkljanskega pustnega običaja. Prepoznali so jo tudi na državni ravni, saj je bila leta 2012 vpisana v register nesnovne kulturne dediščine, leta 2014 pa z vladnim odlokom razglašena za nesnovno kulturno dediščino državnega pomena.
Metka Rupnik
Foto: Ivan Seljak
Za komentiranje se morate prijaviti. Če še nimate uporabniškega računa, si lahko tega ustvarite brezplačno!
Komentarji ne odražajo stališča uredniške politike Primorskega vala. Prosimo, da se pri komentiranju držite teme in ne uporabljate sovražnega govora.
Bodite prvi pri komentiranju novice, oddajte svoj komentar!