Melita Pavšič Levpušček
Voditeljica programa
V komunikacijski pisarni Zavoda GO! 2025 v Novi Gorici so danes predstavili največji in najpomembnejši umetniški dogodek prihajajoče evropske prestolnice kulture, Dodekalogijo 1972-1983 Tomija Janežiča, serijo dvanajstih predstav o 20. stoletju v srednjeevropskem prostoru.
Dodekalogijo 1972-1983 sta programski vodja Evropske prestolnice kulture Nova Gorica-Gorica Stojan Pelko in umetniški vodja SNG Nova Gorica Marko Bratuš označila za najpomembnejši in tudi najzahtevnejši umetniški projekt, ki bo nastal v okviru EPK Nova Gorica-Gorica, zanesljivo edinstven v slovenskem in morebiti tudi v svetovnem merilu.
Gre za serijo dvanajstih predstav, ki nastajajo na šestih lokacijah: v Novi Gorici, Ljubljani, Temišvaru, Ivano Frankivsku, Novem Sadu in v okviru Ustvarjalnega centra Krušče. Mesta povezuje skupna zgodovina v okviru Avstro-Ogrske monarhije, delno pa tudi poznejša zgodovina Države SHS, Kraljevine Jugoslavije in SFRJ.
Temelj predstav so zgodbe običajnih ljudi, predelane v »transgeneracijsko dokumentarno fikcijo«. Osrediščene so na Novo Gorico kot mesto odraščanja, vendar se vse lokacije skozi družinske zgodbe na presenetljive načine povezujejo med seboj.
Čeprav je vsaka predstava posvečena po enemu letu med 1972 in 1983, je dogajalni čas pripovedi zaradi izkušenj in spominov ljudi, ki so živeli v zelo različnih političnih okvirih, vojn in sprememb meja pravzaprav celotno 20. stoletje.
Nekatere predstave so že nastale in se v domačih gledališčih tudi igrajo, denimo trenutno razprodana novosadska '1981' in temišvarska '1978', v okviru evropske prestolnice kulture pa bo vsaka odigrana tudi v posameznem mesecu leta 2025, začenši 10. januarja s predstavo-instalacijo za eno osebo '1972' v počitniški prikolici Adria v SNG Nova Gorica.
Februarja nato sledi premiera predstave '1973', ki nastaja v SNG Nova Gorica, marca premiera predstave '1974' Slovenskega mladinskega gledališča (SMG) v Ljubljani, aprila bo v Novi Gorici gostovala predstava '1975' Akademskega dramskega gledališča iz Ivano Frankivska, maja bo na novogoriškem stadionu enkratni dogodek '1976', junija na novem zunanjem avditoriju SNG Nova Gorica predstava '1977', julija bo s predstavo '1978' v Novi Gorici gostovalo madžarsko državno gledališče iz Temišvara, avgusta bo na sporedu premiera predstave '1979' v Ustvarjalnem centru na Kruščah, septembra premiera druge predstave SMG-ja '1980', oktobra gostujoča predstava novosadskega gledališča '1981' v Novi Gorici, novembra druga predstava v produkciji SNG Nova Gorica '1982' in decembra zaključni dogodek, predstava '1983', prav tako v Novi Gorici.
Predstave se sicer lahko gledajo posamezno, je povedal režiser Tomi Janežič, vendar celotno izkušnjo lahko ponudi le ogled vseh dvanajstih predstav, kot vstopna točka pa služi predstava-instalacija '1972' za enega gledalca.
Pomemben vidik projekta je prehod od posameznika v skupnost, je dejal Janežič, prva predstava bo namreč namenjena enemu gledalcu, enkratni dogodek na stadionu pa si bo lahko ogledalo 2200 ljudi.
»Dodekalogija je preplet življenjskih zgodb, mreža življenjskih usod, ki so med sabo prepletene pa tudi mimobežne, in segajo skozi celotno 20. stoletje. To so zgodbe ansamblov in umetniških ekip, ki te predstave ustvarjajo, in so spletene v neko novo zgodbo, zato je projekt podnaslovljen »transgeneracijska dokumentarna fikcija«, ker so vse zgodbe sicer resnične, vendar postavljene v izmišljeno pripoved,« je dejal Janežič.
Čas med letoma 1972 in 1983 je bil v Novi Gorici, kjer je Janežič odraščal, v nekem smislu čas optimizma gradnje novega mesta, je povedal, na drugi strani pa se je napovedovala ekonomska stiska v SFRJ »leta 1981 denimo Jugoslavija ni mogla odplačevati niti obresti posojil«, je poudaril Janežič.
Marko Bratuš je dejal, da sta predstavi, ki nastajata v Novi Gorici, predvsem izraz želje, da se v letu evropske prestolnice kulture ponudi prizorišče za predstavitev tega prostora, kjer se stikajo različne kulture in različne zgodovinske silnice, kjer se je v 20. stoletju zvrstilo več držav.
»Tomijev projekt je zadel točno to, na kakšen način nasloviti kompleksnost tega prostora, ki se ga da nasloviti le s tako kompleksnim projektom,« je dejal Bratuš.
Izvedba projekta je izjemen logistični zalogaj, je poudaril Bratuš, preostali program gledališča so morali prilagoditi urniku vaj za predstavi v okviru tega projekta, priprave so pričeli že leta 2022, vaje pa letos spomladi.
Primož Božič
Za komentiranje se morate prijaviti. Če še nimate uporabniškega računa, si lahko tega ustvarite brezplačno!
Komentarji ne odražajo stališča uredniške politike Primorskega vala. Prosimo, da se pri komentiranju držite teme in ne uporabljate sovražnega govora.
Bodite prvi pri komentiranju novice, oddajte svoj komentar!